20 procent sneller produceren - een kwestie van logisch werken

20 procent sneller produceren - een kwestie van logisch werken

Hoe vermijd je dat productietijden en verliezen bij grote bestellingen de pan uit swingen? De Nederlandse carrosseriebouwer Brinks vatte de koe bij de horens en snoeide sterk in zowel doorlooptijden als kosten. Met eenzelfde team en een even gevarieerde opdrachtenportefeuille draait het bedrijf vandaag stukken efficiënter.

Brinks Carrosserieën groeide in tachtig jaar tijd uit van een klein carrosseriebedrijf tot dé lokale producent, ombouwer en hersteller van laadbakken voor vrachtwagens en trailers. Ook de installatie van autolaadkranen en transportkoelsystemen op maat, onderhoud en schadeherstel behoren tot het dienstenpakket. Omdat de levertijden en marges steeds vaker onder druk kwamen te staan, sleutelde Brinks aan een vlotter werkproces. 

5S, efficiëntie troef

Brinks besliste om de ‘5S-methode’ uit te proberen,een om hun productie- en opslagruimtes anders en vooral efficiënter in te richten. 5(x)S staat voor scheiden, sorteren, schoonmaken, standaardiseren en structureren. En effectief: de verspilling bij Brinks ging omlaag, de productiviteit steeg. Doordat ze het materiaal op een meer geordende manier bewaren, hebben Brinks-medewerkers nu minder zoekwerk en verloopt de handling merkbaar makkelijker.

Voorbereiding is alles

Daarnaast stelde Brinks samen met zijn volledige team een ‘carrosserie afloopschema’ op. Door alle bouwstappen voor voornamelijk grote bestellingen grafisch weer te geven, met tijdsinschattingen, heeft het bedrijf het productieproces beter in de hand en slaagt het erin strakkere deadlines te halen.

Vermindering van productietijd en -kosten

De combinatie van een grondige werkvoorbereiding en een betere inrichting van de productieruimte maakt dat Brinks de productietijden met 10 à 20 procent zag afnemen. Ook de productiekosten liggen vandaag een stuk lager. De uitdaging: blijven vasthouden aan deze nieuwe werkwijze, ook bij kleinere en meer sporadische bestellingen.

Bovenstaand succesverhaal komt uit de TNO-uitgave ‘Snel en wendbaar in de maakindustrie’.

Dit artikel kwam tot stand dankzij het project "Vlaggenschepen voor fabrieken van de toekomstin het kader van Vlaanderen in Actie en met steun van het Agentschap Ondernemen.

 

 

Deel dit artikel