Marktvalorisatie vereist een networked factory mindset

Marktvalorisatie vereist een networked factory mindset

Zonder ‘go-to-marketstrategie’ maakt de marktintroductie van nieuwe technologie weinig kans op slagen. Daarom houdt een businessmodel er beter van bij aanvang rekening mee. Een innovatie wereldwijd uitrollen, impliceert vaak een open-innovatiemodel.

Oog voor businessmodel

Een open-innovatienetwerk biedt van bij de ontwikkeling opportuniteiten aan bedrijven. Tegelijk opent zich een breder veld van referenties en vergroten de mogelijkheden op toepassingen bij klanten. Anders gezegd: een genetwerkte relatie kan een bepalende factor zijn om een innovatie te doen aanslaan.

De waarde voor de klant neemt hand over hand toe: er wordt niet langer louter een product verkocht, maar een oplossing. Daarom is het businessmodel van uw klant goed begrijpen van vitaal belang: het product dat hij beoogt, maakt misschien deel uit van een groter 'ontzorgingsconcept' dat u kunt aanbieden.

Meerwaarde bieden

Uw klant is immers niet noodzakelijk op zoek naar het laatste product in uw gamma. Misschien wil hij in de eerste plaats zijn ecologische voetafdruk verlagen of risico’s kunnen terugdringen. Enkel via een samenwerking met uw klanten en leveranciers is die meerwaarde aanbieden mogelijk.

Het ruimere ontzorgingsconcept gaat trouwens verder dan louter technologische innovatie. Als machinebouwer kunt u bijvoorbeeld een financieringsconstructie helpen opzetten, uw klant bijstaan bij de implementatie of bij het onderhoud, de up-time helpen garanderen enzovoort. Dat totaalaanbod is bijna nooit aan te bieden door één enkele speler, maar wel door een bedrijvennetwerk.

Dit artikel kwam tot stand dankzij het project "Via 7 sleuteltransformaties naar waardeketens voor de maakindustrie van de toekomst” in het kader van Vlaanderen in Actie en met steun van het Agentschap Ondernemen.

 

 

Deel dit artikel