Microsoft werkt aan 'slimme bril' voor live-evenementen

Microsoft werkt aan 'slimme bril' voor live-evenementen

Na Google blijkt nu ook Microsoft aan een 'slimme bril' te werken. Hierbij worden via augmented reality (AR) computerbeelden of informatie voor het oog geprojecteerd, die waarde toevoegen aan wat de gebruiker ziet.

Uit een patentaanvraag van 2011blijkt dat de bril een ingebouwd schermpje bevat dat extra informatie projecteert terwijl de gebruiker naar een sportwedstrijd of concert kijkt. Zo zouden statistieken kunnen worden opgevraagd van een speler waar de gebruiker de ogen op richt of songteksten bekeken tijdens het optreden van een zanger. De besturing van deze bril zou gebeuren via een minicomputer in een polsband. In de bril zouden bovendien een microfoon en camera zijn ingebouwd en zou hij WiFi- en Bluetooth-ondersteuning hebben.

Microsoft is niet de eerste, noch de enige die een dergelijke ontwikkeling op de markt wil brengen: eerder toonde Google al een prototype van zijn 'Project Glass Glasses'. Anders dan de slimme bril van Microsoft die specifiek voor live-evenementen zou bestemd zijn, is de Google bril gericht op een dagelijks gebruik, zoals agenda plannen, e-mails lezen, informatie over het openbare vervoer, ... Tenslotte zouden ook brillenmaker Vuzix, EPSON en Apple aan een eigen versie werken en toonden Imec en UGent recent hun prototype van een AR-contactlens (zieImec en UGent bouwen lcd-scherm in in een contactlens).

Dit artikel kwam tot stand dankzij het project "Via 7 sleuteltransformaties naar waardeketens voor de maakindustrie van de toekomst” in het kader van Vlaanderen in Actie en met steun van het Agentschap Ondernemen.

 

 

Deel dit artikel