Vijf baanbrekende digitale technologieën ondersteunen succesvolle bussinessinnovatie

Vijf baanbrekende digitale technologieën ondersteunen succesvolle bussinessinnovatie

Het jaarlijkse Tech Trends-rapport van Deloitte, specialist in auditing & consulting, identificeert vijf opkomende technologische trends, waarmee bedrijven hun prestatieniveau sneller kunnen opdrijven: mobiliteit, sociale business, analyse, cloud-computing en cyberintelligentie.

Deloitte stelt dat een geïntegreerde, postdigitale strategie die de vijf technologietrends combineert veel doeltreffender zal zijn, in plaats van gerichte initiatieven om met elke trend individueel aan de slag te gaan. Technologieplatformen moeten complexe menselijke interacties ondersteunen, informeren, en de kloof verkleinen tussen actuele en toekomstige toepassingen voor klanten, consumenten en werknemers.

'Postdigitaal ecosysteem'

Volgens Google is de waarde van de Belgische digitale economie aanzienlijk: 8,6 miljard euro of 2,5 procent van het BNP  in vergelijking met andere Belgische sectoren. Toch blijft dit een heel stuk onder het niveau van de toonaangevende Europese interneteconomieën, zoals het Verenigd Koninkrijk of Zweden, met respectievelijk 7,2 en 6,6 procent van het BNP.

In het nieuwe, 'postdigitale ecosysteem' (omgeving van snel veranderde en veranderende relaties met digitale technologieën, waarin men meer belang hecht aan het menselijke en niet alleen aan het digitale) ziet men een fundamentele verschuiving in de noden, behoeften en verwachtingen van klanten en werknemers. Mensen vormen niet langer een marktsegment, hun individuele noden en voorkeuren winnen steeds meer aan belang. Daarnaast worden de (online) activiteiten van organisaties meer en meer zichtbaar buiten de vier muren van een traditioneel kantoor.

Vijf opkomende technologietrends

Deloitte identificeerde vijf opkomende technologietrends die de grootste stuwende krachten zullen worden achter de geïntegreerde digitale toekomst:

  1. Sociale business: organisaties moeten de manier waarop ze interactie voeren met hun werknemers en de consument herbekijken. Ze moeten leren om te gaan met gemeenschappen die weten wat ze willen en die niet bang zijn dat duidelijk te maken.
  2. Hyperhybride cloud: het cloud gebaseerd en cloud-bewust integratieaanbod zal naar verwachting blijven evolueren. Veel organisaties krijgen te maken met een hybride realiteit waarin zich een mix voordoet van oplossingen ter plaatse, naast een veelvoud van cloud-aanbiedingen. De uitdaging schuilt in integratie, identiteitsmanagement en gegevensvertaling tussen core en publieke cloud-aanbiedingen, naast de voorziening van een gestroomlijnd verloop van processen die zowel door enterprise- als door cloud-activa lopen.
  3. Enterprise-mobiliteit: mobiliteit helpt veel organisaties bij het hertekenen van hun businessmodellen. Mobiele toepassingen voor consumenten vormen nog maar de aanzet.
  4. Digitale identiteiten: de digitale expressie van identiteit wordt elke dag complexer, aangezien individuen steeds actiever worden in het beheer van hun eigen digitale identiteiten.
  5. Data aan het werk: organisaties zoeken manieren om de explosieve groei van data qua formaat, volume en complexiteit om te zetten in inzichten en waarde. Dit doet zich voor bij gestructureerde en ongestructureerde content uit interne en externe bronnen. Slechts 20 procent van de Belgische organisaties maakt gebruik van geavanceerde analyses, vooral op het vlak van financiële analyses en prognoses. Daarom is er nog heel wat ruimte om een beter inzicht te krijgen in individuele behoeften en voorkeuren van mensen en bijgevolg om de bedrijfsprestaties te verbeteren.

Informatietechnologie verandert de manier waarop een bedrijf wordt gerund. Als IT goed wordt ontworpen en voorzien, kan ze bedrijfsstrategieën mogelijk maken en vorm geven.

Dit artikel kwam tot stand dankzij het project "Snelheid als competitief wapen” in het kader van Vlaanderen in Actie en met steun van het Agentschap Ondernemen.

 

 

 

Deel dit artikel