Digital transformation - case study 1

Digital transformation - case study 1

De familiale kmo Van Hoecke NV werd opgericht te Sint-Niklaas in 1967. Het bedrijf groeide intussen uit van verdeler van meubelbeslag voor de lokale markt tot producent en internationale speler.

De onderneming positioneert zich in de markt als “expert in functioneel meubelbeslag”. Hierbij ligt de nadruk op functionele componenten die het meubel een beweging meegeven: draaien, schuiven, klappen. Het productaanbod bestaat uit drie dominante productgroepen:

  • scharnieren voor draaideuren
  • klapsystemen voor bovenkasten
  • ladesystemen voor onderkasten

 

Uitdaging:

Hoe kon Van Hoecke in België ”mass customization” aanbieden aan haar klanten?

 

Aanpak

In hun transformatietraject stonden robotisering, automatisering en digitale technologische innovatie centraal, ten dienste van de klant, het personeel en het product. 

 

Project highlights

Peter Van Hoecke wilde vraag gedreven en op maat van de individuele eindklant produceren en tegelijk de kortst mogelijke levertijden garanderen aan zijn rechtstreekse klanten, meestal schrijnwerkers.  Om dit te realiseren besloot hij zijn fabriek te digitaliseren. Zo kunnen klanten zelf orders ingeven en wijzigen en producten personaliseren. Mens en machine werken in de fabriek ondertussen hand in hand om gepersonaliseerde producten in massa’s te produceren.

Om de wensen van de eindklant digitaal te capteren, wordt gebruik gemaakt van de ‘Van Hoecke online-configurator’. Dit web-based communicatie-systeem beheerst de volledige complexiteit van het aanbod en stuurt vervolgens de volledige productieflow aan van machine naar machine. Het productieschema wordt  afgestemd op de digitaal binnenkomende bestellingen en de beschikbare productiecapaciteit, rekening houdend met energie- en afvalefficiëntie.

De robots in het productieproces worden constant gevoed met digitale data, ten einde deze slimmer te laten produceren. Deze communicatie wordt mogelijk gemaakt door de halffabrikaten te voorzien van RFID’s (Radio frequency identification) tijdens het productieproces.

De rol van de operator in deze zeer adaptieve productie is geëvolueerd van een uitvoerende naar een proces-bewakende functie binnen een  zelfsturend team. Dit wil zeggen dat operatoren dagdagelijks binnen het team hun werk volledig zelfstandig organiseren.

Gerealiseerde doorbraken (cijfers)

Het transformatieverhaal van Van Hoecke is een waar succes. De laatste 5 jarensteeg hun omzet met 23%, nam hun personeel maar liefst met 75% toe (van 114 naar 225 medewerkers). 

In de fabriek kunnen ondertussen 43.000.000.000.000 (jawel, 43 duizend miljard!) verschillende combinaties van de band rollen met een gemiddelde doorlooptijd van slechts drie dagen. Zodoende is Van Hoecke in staat om dagelijks aan 4000 klanten te leveren. Dit betekent 70 ton aan meubelbeslag en meer dan 9000 pallets. Door de implementatie van hun ‘online-configurator’ zijn er bovendien  geen tussenvoorraden meer.

Uit het transformatieverhaal van Van Hoecke NV uit Sint-Niklaas  blijkt dat digitalisering en robotisering van productieprocessen  opportuniteiten creëert om nieuwe producten te maken en nieuwe markten te bereiken, met een toenemende omzet en werkgelegenheid als gevolg.

 

Dit artikel kadert in een reeks van blogs rond Digitising Manufacturing, één van de Innovatieve BedrijfsNetwerk-projecten die financieel mee door de Vlaamse overheid ondersteund worden.

 

Contact: Geert Jacobs, Expert Innovation - Agoria

 

in samenwerking met