Niko verbetert productieapparaat met QRM en Toyota kata

Niko verbetert productieapparaat met QRM en Toyota kata

De toenemende druk om steeds sneller en goedkoper te produceren en te leveren doet bedrijven naar de meest uiteenlopende oplossingen grijpen. Voor bedrijven die met kleine productseries en seriegrootte werken en een groot aantal productvarianten op de markt brengen is quick response manufacturing (QRM) ontwikkeld. Waar komt het op neer? Het productieproces verbeteren door doorlooptijden te beperken. Voor het Belgische Niko, producent van schakelmateriaal, deurtelefonie, lichtregeling en huisautomatisering, bleek het alvast de juiste keuze te zijn.

Niko produceert meer dan 5.000 producten en oplossingen, hoofdzakelijk in Sint-Niklaas. De productieflows lopen over verschillende machines verspreid over de fabriek. Om deze flows efficiënter te laten verlopen, volgden de productieverantwoordelijken van Niko al een masterclass QRM door dr. Rajan Suri, de bedenker van QRM. Na die opleiding besloten ze het productieproces te herbekijken en efficiënter te maken.

Opdeling in productiecellen vermindert doorlooptijd

Als eerste stap nam een projectteam, begeleid door Sirris, de SAP-data van alle producten en productieflows onder de loep. Uit die analyse bleek dat de productieprocessen typisch over één tot twee productiecellen kunnen lopen, waarin meerdere machines gegroepeerd zijn. Op deze manier wordt het transport tussen de verschillende machines beperkt, en dus ook de doorlooptijd. De planning tussen de machines wordt op deze manier beter op elkaar afgestemd.

QRM verhoogt ook flexibiliteit van de operatoren

Operatoren kunnen nu zelf in onderling overleg 'variabel' werk verrichten. “Om de productiecel optimaal te laten samenwerken, werden de operatoren in teams ingedeeld. Ze werden opgeleid om verschillende acties binnen een bepaalde cel uit te voeren, waardoor ze kunnen invallen voor een collega en fouten in de productie zelf kunnen rechtzetten”, Goedele Heylen, Operations Director bij Niko. “Bovendien krijgen de operatoren meer ownership. Ze mogen meedenken over de inrichting van hun productiecel, bijvoorbeeld waar welk gereedschap moet komen, en ze worden ook aangespoord om na te denken over procesverbeteringen. Ze hebben nu immers een zicht op het volledige proces: waar ze vroeger enkel één specifieke actie moesten uitvoeren, werken ze nu aan een afgewerkt product in hun eigen productiecel.”

De operatoren werden daarnaast ook getraind om zelf verbeteringen door te voeren via de 'Toyota Kata'-aanpak. Toyota Kata is een verbetermethodiek geïnspireerd op Toyota waarbij medewerkers doelgericht en door snel opeenvolgende iteraties via een PDCA-methodiek (Plan-Do-Check-Act) een vooropgesteld ambitieus doel op korte termijn realiseren.

Sneller leveren, met minder tussenvoorraden

De invoering van QRM heeft alvast zijn vruchten afgeworpen bij Niko. Om een concreet voorbeeld te geven: de productiviteit voor de productiecel deurbellen is met 30 procent gestegen. Daarnaast is ook de doorlooptijd van de orders gedaald en zijn de tussenvoorraden geslonken. Dankzij deze verbeteringen kan Niko nu beter inspelen op de marktvraag, een belangrijk concurrentieel voordeel in de internationale markt waarin het bedrijf opereert.

Deze verwezenlijking kwam tot stand binnen het project 'Snelheid als competitief wapen'.

Deel dit artikel