MIT-Conferentie in enkele trends, tweets en citaten samengevat

MIT-Conferentie in enkele trends, tweets en citaten samengevat

Op lange termijn worden R&D en productie best met elkaar verbonden: het is niet duurzaam om productie te delokaliseren en R&D lokaal te houden. Vroeg of laat zal die anders ook vertrekken:

  • "In de fabrieken van de toekomst draait het om teamwerk... robots inbegrepen" (Julie Shah - MIT): robots en mensen moeten veilig kunnen samenwerken op de werkvloer van de toekomstige fabrieken.
  • Er moet gewerkt worden aan het imago van de maakindustrie om talent aan te trekken: "De maakindustrie is niet 'saai, vuil en gevaarlijk." en "Het gaat om het heruitvinden en niet om het terugbrengen van productie." (Martin Schmidt - MIT)

MIT's  USA-PIE-study:

  • “Er is nog altijd een grote kloof in loonkost: 2-4 euro/uur in China tegenover een gemiddelde 22 USD/uur in de VS, volgens deze studie.” (O. de Weck – MIT) En dan is België nog niet vermeld...
  • "De studie vertoont heel wat parallellen met het onderzoek van Made Different in België" (Herman Derache - Sirris)
  • “Het sluiten en delokaliseren is de hoofdoorzaak van het grote verlies aan jobs in de maakindustrie gedurende de afgelopen 20 jaar in de VS, wijst de studie uit.” (O. de Weck)
  • Slimme automatisering, lichtgewicht materialen en precisie vormen de top 3 van prioriteitsdomeinen in de VS.
  • Instituten voor innovatie in productie in de VS moeten de kloof tussen de academische wereld en de industrie dichten.
  • 40 procent van de energie in de VS wordt verbruikt in gebouwen.
  • Sensing, meten en procescontrole staan bovenaan de topiclijst van geavanceerde productie in de VS (Prof. Hardt)

De mogelijke impact van coatings op de wereldeconomie:

  • "De impact van op maat gemaakt coatings op de energiegeneratie op wereldvlak is mogelijk goed voor 300 GW." (Kripa Varanasi)
  • "5-10 procent winst in efficiëntie is mogelijk door gebruik te maken van op maat gemaakte coatings bij energiegeneratie in thermische energiecentrales." (Kripa Varanasi)

De toekomst ligt in de combinatie en verwerking van grondstoffen:

  • “Nieuwe materialen zullen het gewichtverlies in nieuwe wagens en vliegtuigen aansturen. Dit vraagt om een effectiever gebruik van grondstoffen.” (Prof. Klocke)
  • “Het vliegtuig van de toekomst bestaat uit een combinatie van materialen, wat voor ons een uitdaging betekent om assemblage en recyclage samen te brengen.” (Prof. Klocke)

Dit artikel kwam tot stand dankzij het project "Vlaggenschepen voor fabrieken van de toekomst” in het kader van Vlaanderen in Actie en met steun van het Agentschap Ondernemen.

 

 

Deel dit artikel