Screw it, let’s do it!

Screw it, let’s do it!

Virgin-topman Richard Branson was onlangs in ons land en gaf tips er de aanwezige ondernemers enkele tips mee. Onder het motto ‘Screw it, let’s do it!’ beantwoordde Brandson vragen over ondernemerschap en gaf enkele sleutels tot succes weg:

  • Omring je door de juiste mensen, die zelfs beter zijn dan jezelf en die je kunt vertrouwen.
  • Veel fouten maken mag, maar je moet zien dat je altijd ingedekt bent, zodat een fout nooit catastrofaal wordt.
  • Geluk bepaalt voor de helft het succes van een bedrijf, je instinct is goed voor de andere helft. Het belang van ervaring is hieraan onderschikt. Moedig zijn en uitdagingen aangaan is de boodschap.

Branson is een inspirerend man: op wereldvlak behoort hij tot de elite en was onlangs in Antwerpen op uitnodiging van de diamantindustrie, die een dag rond het thema innovatie had georganiseerd. Voor een quasi volle schouwberg mocht hij het geheim onthullen van zijn succes. Vandaag telt de Virgin Group 230 bedrijven, goed voor 50.000 werknemers in 34 landen. Vorig jaar haalde Virgin een omzet van 13 miljard Britse pond of ca. 16 miljard euro.

Branson startte op zijn zestiende met een muziekmagazine voor studenten. Later volgde een platenlabel. Virgin zit tegenwoordig in luchtvaartmaatschappijen, toerisme, wijn, gezondheidszorg, banken en zelfs ruimtereizen. Waar blijft hij de inspiratie halen om nieuwe bedrijven op te richten? Niet het geld, maar de persoonlijke uitdaging zou de drijfveer zijn voor nieuwe investeringen. Nu hij voldoende financiële middelen heeft, wil hij  bovendien zijn verantwoordelijkheid opnemen en helpen maatschappelijke problemen op te lossen.

Dit artikel kwam tot stand dankzij het project "Via 7 sleuteltransformaties naar waardeketens voor de maakindustrie van de toekomst" in het kader van Vlaanderen in Actie en met steun van het Agentschap Ondernemen. Aan dit project werken de volgende partners mee: Flanders’ Synergy, Universiteit Antwerpen, Agoria en Sirris.

 

Deel dit artikel