LogiMover – de vork zonder heftruck

LogiMover – de vork zonder heftruck

Een duidelijk zichtbare trend op de vakbeurs Automatica (link naar blogpost) was de sterke evolutie in Automated guided vehicles of AGV's: de nieuwe generatie Automated Guided Vehicles (AGV's) is heel wat zelfstandiger dan zijn voorgangers. De nieuwe systemen zijn ook flexibeler en hebben een grotere payload en autonomie in vollast. Een aantrekkelijke partner op de werkvloer van kmo's is  de LogiMover.

 

Het voornaamste kenmerk van de nieuwe generatie AGV's is hun grotere autonomie. Dit betekent geen of een minder grote afhankelijkheid van magnetische banen of markeringen zoals barcodes in de omgeving om onbemand transport door de productiehal mogelijk te maken.

 

Een mooi voorbeeld van wat deze nieuwe generatie zoal in huis heeft, is de LogiMover van Eisenmann. Met deze AGV kunnen standaard palletten worden getransporteerd, met een maximale payload van 1.000 kg en een autonomie van vier uren, non-stop bij vollast. Deze 'vork zonder heftruck' voor intern transport is zeer compact en licht (slechts 60 kg), kostenefficiënt en plaatsbesparend, maar tegelijk ook zeer manoeuvreerbaar, flexibel en snel (1 m/sec). Het systeem kan ingezet worden voor materiaaltoevoer en -afvoer aan machines, om goederen te verplaatsen van en naar een magazijn, voor order-picking, ...

 

Parallel bewegende delen

De twee delen van de vork bewegen in parallel, zonder fysisch met elkaar verbonden te zijn. Ze positioneren zich automatisch onder een standaard europallet, heffen het op en verplaatsen het met een versnelling van 0,3 m/sec. Via communicatie met elkaar blijven de twee delen synchroon bewegen, terwijl een master-computer hen volgt via een WLAN-verbinding. Alle aandrijf- en bekrachtigingscomponenten zijn geïntegreerd, zodat er geen delen uitsteken. Dit innovatieve ontwerp opent nieuwe mogelijkheden, in het bijzonder in omgevingen waar automatisering voorheen niet mogelijk was.

 

Dit systeem maakt momenteel gebruik van visuele markeringen op de vloer, maar komt later dit jaar als volledig autonome oplossing op de markt. Het heeft geen nood aan een speciale infrastructuur, en kan snel en zonder tussenkomst van een specialist in gebruik genomen worden. Aanpassingen aan de route kunnen snel en goedkoop worden gerealiseerd. De fabrikant wil dit onafhankelijke vorktransportmiddel verder ontwikkelen tot een transportsysteem dat interoperatief is met andere systemen en botsingspreventiemechanismen inbouwen om ongevallen te voorkomen.

 

Zowel initiële als werkingskosten van het systeem zijn relatief laag, waardoor de investering zichzelf op korte tijd terugverdient.

 

Presentatie van LogiMover: https://www.youtube.com/watch?v=2OFF9gcEt5U

 

 

Deel dit artikel